Vi har igjen fått beskjeden om å være inne, ikke møt noen, ikke finn på noe, bare sitt inne. En gjeng møter disse restriksjonene med nytt mot og sier kom til oss – dette er dataungdommen.

De fysiske møteplassene er viktige for oss alle, men pandemien gjør at vi alle må være kreative. Og de engasjerte frivillige som denne påsken arrangerer The Gathering Escape vet dette, og har dermed tatt med seg hele skipet inn i den digitale verdenen.
I fjor, som de siste 28 årene, skulle “The Gathering” bli arrangert i påskeferien for 5 000 ungdommer. Dette er verdens nest største dataparty, og drevet av engasjerte frivillige fra hele landet. I fjor måtte vi avlyse både påskeferien, men også påskehytta vår. De frivillige satte seg ned, bannet litt, før de skrudde på PC’ene og hodetelefonene, så på hvarandre og sa “greit da kjører vi Online!”. På bare tre uker satte de opp en av de største arrangementene Norge har hatt Online.

Denne gjengen er utrolige, de møter gaming stigmaet med hodet først:

  • “Gamere sitter bare på mørke rom, alene”, nei vi møtes i Vikingskipet på Hamar, skrur av lysene hele påsken og har et dataparty som ingenting annet med 5 000 andre.
  • “Det er usosialt å game”, unnskyld, men sa ikke jeg akkurat 5 000. Nei vel da…det er 86% av barn og unge som spiller i Norge i følge Mediatilsynet, det er flere enn speideren, fotballen, og håndballen samlet, så det er i hvert fall ikke usosialt.
Oversiktsbilde av TG
Bilde av TG- tatt av Eirik Jeppesen
  • “Man sitter jo bare å spiller alene”, ja i noen av spillene gjør man det, for gruppeprosjekt er ikke gøy 24/7, men ofte spiller man sammen med andre fordi det er gøy å være sammen med andre.

The Gathering kjører denne påsken konkurranser i både kreativitet og i spill. Liker du å lage musikk? Kom hit. Er grafikk mer din ting? Vel vi har det også! Eller liker du Hack, Tech:Online, rocket league eller Mindcraft? The Gathering har noe for alle, og er tilgjengelig for de aller fleste. Digitalkultur omgir oss alle og er ikke lengre bare tilgjengelige på det mørke barnerommet, men det er i skolesekken, arbeidslivet og dagliglivet vårt.

Ensomhet har preget livene våre under pandemien og skjermene har vært på mange måter hvordan vi har unnslippet hjemmets fire vegger. Denne redningen fra pandemiens satte begrensninger har gjort en ting klart, det å leve mye av livet sitt i en skjerm er sosialt.
Illusjonen om isolasjon og ensomhet i dataspill møter nå virkeligheten av der hele verden har belager seg på det digitale for å ivareta det sosiale.

Og når det kommer til de frivillige, så har de gjort som de gjør hvert år, overgått alt av forventninger! De har brukt timevis for å gjenskape Vikingskipet i Mindcraft, turneringene står klare til å bli steamet, frokoststemning skal det også bli, og ikke minst skal deltagerne få føle på TG stemmingen. For du kan kanskje ta nerdene ut av Vikingskipet, men de tar både med seg skipet og stemninga inn i det digitale universet!
Vi mennesker trenger andre i livene våre for å ha det bra. Så om du skulle være ensom, kjede deg litt eller bare lurer du på hva alle ordene ovenfor betyr, kom innom påskehytta vår, for hos oss er du velkommen!

https://www.gathering.org/tg21/

Kategorier: Siste nytt